Mitt liv med ospecificerad autism

En blogg om ospecificerad autism och hur det är att leva med den.

Nu har jag haft boendestöd i några veckor

Kategori: Boendestöd

Nu har jag haft boendestöd i ca tre veckor. 
Jag tycker faktiskt att det funkar ganska bra. Det hinner inte bli lika stökigt här hemma och tvätthögen blir inte lika stor.
 
På tisdagar har vi sagt att jag ska tvätta. Eftersom jag är själv så hinner det inte bli så mycket tvätt på en vecka. Det blir att bädda rent i sängen varje vecka så att jag iallafall har en maskin att tvätta på tisdagar. 
 
Jag har ju både tvättmaskin och torktumlare i min lägenhet så jag kan ju tvätta när jag vill. 
Imorgon (torsdag) har jag en ledig dag då jag inte har något planerat och syrran sa att hon skulle behöva tvätta men visste inte riktigt när hon skulle hinna det innan helgen. Jag sa till henne att jag kan tvätta åt henne imorgon eftersom jag ändå inte har något speciellt att göra. Så imorgon vid kl 9 kommer hon hit med sin tvätt.
Gud vilken snäll syster hon har! Haha!
 
Onsdagar ska jag laga mat när boendestöd kommer. Jag har bjudit mamma på mat två onsdagar och idag bjöd jag mormor och hennes man. Idag fick jag även mat över som jag kunde frysa in. Det är asbra för då är det bara att ta fram det någon gång när man inte orkar laga mat. 
Jag tycker att det är roligt att laga mat när jag får bjuda andra på det. Det är inte alls lika kul att laga mat till sig själv bara. 
Det boendestödjaren hjälper till med är till exempel att skala potatis, göra en sallad eller något sådant. Sen pratar man lite undertiden. Jag brukar även ha musik på när jag lagar mat och det har jag när boendestödjaren är här också. Jag är en sådan person som alltid måste lyssna på musik hemma. 
 
Fredag = städdag. Musik på och sen sätta igång att plocka undan, dammsuga och eventuellt torka golv. Boendestödjaren får damma om det behövs, annars dammsuga och jag plockar undan. 
Det är tur att jag bor så pass litet för på en timme så är nästan hela lägenheten helt städad. 
 
Det är skönt att ha rutiner i veckorna igen. Jag har nog inte haft det på säkert 5-6 år. Nu går jag och lägger mig vid kl 23 ungefär och vaknar vid kl 9. Det är en stor skillnad jämfört mot hur mina sovrutiner såg ut innan. Då var jag vaken till 2-3 på natten och gick upp vid 12-13 på dagen. 
Jag tror att det är bra att komma in i lite bättre rutiner nu innan jag börjar plugga. Då kan jag lättare göra ett schema där jag kan gå upp på morgonen och plugga på förmiddagen. För jag tror att det är bra om man hinner göra lite på förmiddagen så att man inte sparar allt till eftermiddagen/kvällen.

KOMMENTARER:

  • Emelie säger:
    2016-10-19 | 20:28:55

    Så himla snällt att du ville ta min tvätt! 😊😘 blev visst väldigt mkt inplanerat på mina 4 lediga dagar och tvättiderna som hade passat va redan bokade av grannarna 😜😏

    Svar: Haha ja men nu har jag ju iallafall något att göra imorgon 😅👍🏼😘
    Angelica

Kommentera inlägget här: