Mitt liv med ospecificerad autism

En blogg om ospecificerad autism och hur det är att leva med den.

Kognitiva och exekutiva funktioner

Kategori: kognitiva/exekutiva funktioner

Vi gör som förra gången, Jag skriver från pappret jag fick på närpsyk/rehab och sen skriver jag hur jag är.
 
 
Kognitiva funktioner
 
 
Processer i hjärnan som hämtar in, bearbetar och använder intryck från omvärlden.
 
Exempelvis minne, inlärning, uppmärksamhet, problemlösning, perception, språk, tänkande, beslutsfattande, planering.
 
Exekutiva funktioner
 
Exekutiva funktioner är mer övergripande komplexa processer som kräver samordning i hjärnan.
 
Har till uppgift att sätta samman information som hjärnan uppfattat, sätta den i ett sammanhang och verkställa handling.
 
Exempel på exekutiva funktioner
 
1. Initiativförmåga
Att gå från tanke till handling, komma igång med något.
 
2. Planerings- och organisationsförmåga
Att i förväg kunna föreställa sig och lägga upp en struktur för exempelvis sin dagliga livsföring, hemmets skötsel och/eller studier.
 
3. Flexibilitet
Att, vid behov, kunna ändra sin planering och utövandet av en akivitet.
 
4. Fokuseringsförmåga
Att kunna rikta sin uppmärksamhet och koncentrera sig med eller utan distraktioner.
 
5. Delad uppmärksamhet
Att, vid behov, kunna koncentrera sig på flera saker samtidigt.
 
6. Tidsuppfattining
Förstå tidsangivelsers innerbörd, koppla ihop händelser med tid, före-efter.
 
7. Automatisering
Lära sig saker så att det sker av sig själva - cykla, borsta tänder, köra bil. Att inte behöva lägga ner tankekraft på varje enskilt moment av ett aktivitetsutförande.
 
8. Generalisering
Att kunna dra nytta av erfarenheter och använda sig av samma tillvägagångssätt i situationer som liknar varandra.
 
9. Motivation
Att hitta faktorer som driver aktivitetsutförandet framåt - konkreta eller abstrakta belöningar.
 
10. Reflektionsförmåga
Att kunna värdera och ta lärdom av sina egna prestationer.
 
11. Förmåga att skjuta upp tillfredsställelse
Impulskontroll - t.ex att hantera sin ekonomi, "belöningsstege", att kunna vänta och bygga upp förväntningar.
 
Ska nu försöka förklara vad som stämmer in på mig och ge några exempel. Det är inte det lättaste när man knappt själv vet vad som menas med vissa saker, men jag ska försöka så gott jag kan.
 
1. Att gå från tanke till handling är inte det lättaste. Jag har igångsättningssvårigheter vilket betyder att jag har jättesvårt för att komma igång med t.ex städningen hemma. Det är inte det att jag är lat och bara inte orkar göra det. Jag kommer antingen inte igång själv eller så har jag helt enkelt inte energin till att göra det.
 
2. Att planera att städa t.ex en dag i veckan funkar inte för mig. Som jag skrev här ovan så kommer jag inte igång. Jag har försökt så många gånger med att skriva scheman och sätta massa påminnelser i mobilen att jag ska städa eller tvätta eller vad som. Men det har inte funkat alls för mig.
 
3. Jag är inte alltid så flexibel om andra ändrar något som vi tänkt göra. Ska jag träffa någon och den personen ställer in i sista stund så är hela min dag förstörd (tror jag skrev om det förra gången). Sen beror det givetvis på varför personen ställer in. Är det något allvarligt som hänt eller något akut så har jag givetvis förståelse för det. 
 
4. Är det något som jag inte är intresserad av så har jag svårt att koncentrera mig. Är det däremot något som jag är intresserad av så kan jag koncentrera mig hur länge som helst. Jag kommer ihåg när jag gick i skolan och man satt och skulle lyssna på lektionerna. Jag kanske hörde de första 5 minutrarna sen satt jag och tänkte på allt annat och hörde alla ljud runtomking.
 
5. Delad uppmärksamhet. Hmm...Det enda jag kan komma på är att jag kan sitta och virka och kolla/lyssna på serier samtidigt. Jag kan inte sitta och bara kolla på tv. Jag måste virka eller kolla på mobilen samtidigt. Gör jag inte det så blir jag uttråkad och kan inte sitta stilla.
 
6. Vet inte riktigt vad som menas med tidsangivelsers innebörd. Kan det kanske vara att jag har svårt att hålla en tid som är sagd? T.ex om mamma eller pappa ringer och säger att vi ska äta ett visst klockslag och jag alltid kommer typ 15 minuter senare. Säger man en tid som jag ska vara klar, säg gärna att jag ska vara klar 15 minuter innan så jag hinner i tid. Haha!
 
7. Jag har inget körkort men vill gärna ha det! Men jag har jättesvårt för att förstå mig på hur bilen fungerar och hur man ska hinna med att bromsa in, växla ner och stanna för att sen växla igen och gasa i t.ex en korsing. Jag är ju mitt i korsningen innan jag hunnit med alltihopa! Haha, ja ja, någon gång ska jag väl lära mig köra bil.
 
8. Att dra nytta av erfarenheter och använda det i situationer som liknar varandra är jag ganska säker på att jag kan.
 
9. Motivation. Ja, vad ska jag skriva om det? Jag vet faktiskt inte så den låter jag vara.
 
10. Att värdera och ta lärdom av sina egna erfarenheter kan i vissa situationer vara riktigt svårt. Ibland behöver man någon som påminner en om hur långt man faktiskt kommit i sitt mående. Det kan vara svårt att se själv att man faktiskt har gjort framsteg. 
 
11. Att t.ex spara pengar till något som man vill köpa eller göra är jag ganska bra på. Men det vore bra mycket lättare om man hade lite mer pengar så man kan spara undan lite. Med endast aktivitetsersättning som inkomst blir det inte mycket över varje månad. 
Men att belöna sig själv med något efter att man har gjort något som kanske inte är så kul kan ibland vara svårare. 
 
Det var allt för den här gången. Jag hoppas att Ni gillar min blogg och att det iallafall är några som lär sig något nytt och andra som känner igen sig i det jag skriver. Man är aldrig ensam! 
 
 
Kommentera inlägget här: