Mitt liv med ospecificerad autism

En blogg om ospecificerad autism och hur det är att leva med den.

När tröttheten tar över

Kategori: Energi, Trötthet

 
Vissa aktiviteter tar mer energi än andra. Ibland orkar jag mer och ibland orkar jag mindre.
Allt beror på hur dagsformen är och hur mycket jag gjort innan som har tagit massor av energi. 
Min energinivå är väldigt ojämn och jag måste alltid försöka tänka på hur jag ska fördela min energi så jag orkar en hel dag. Om jag ska städa orkar jag då träffa en kompis efteråt? Om jag åker till köpcentret på förmiddagen orkar jag då jobba ikväll? 
Det är såna frågor jag får ställa mig. Jag vet ganska bra vad jag orkar och inte. Ibland följer jag med på aktiviteter trots att jag vet att det egentligen är för mycket. Men då får jag ta smällen efteråt när jag inte orkar någonting.
 
Ett bra exempel är när jag skulle vara med på min kusins möhippa. Några hade fixat en facebookgrupp där vi som skulle vara med på möhippan kunde prata och bolla ideér. De hade gjort ett upplägg som jag kollade igenom. Då vi skulle ses redan vid kl 9 så visste jag att jag inte skulle orka vara med hela dagen så jag tackade nej till en aktivitet. Jag kunde då gå hem och sova en stund för att senare komma tillbaka.
Jag var med några timmar till och sen gick jag hem och tänkte lägga mig 30 min och sen gå tillbaka.
Jag orkade inte gå tillbaka. 
 
Efter det så var jag helt slut i ca. 1 vecka. Men med en sådan aktivitet är det värt att bli helt slut. Jag fick ta det lugnt några dagar innan och sen måååånga dagar efter. Men som sagt, det var värt det.
 
Med sådana aktiviteter som jag vet tar mycket energi så är det viktigt att jag tar det lugnt, helst 1 vecka, innan och även efter. Åker jag till sthlm för att shoppa med familjen så tar vi ett hotell som ligger nära stan så jag kan gå och lägga mig en stund mitt på dagen, annars orkar jag inte såna utflykter. Om jag inte tänker på det så orkar jag tillslut ingenting. Kan även få depression om det går riktigt långt. Får jag en depression så måste jag vara extra försiktig med var jag gör. Det kan räcka med att jag går till affären och handlar så är min energi slut sen och jag måste sova när jag kommer hem. 
Igår hade mamma loppis inne på gården där hon och pappa bor. Det var några fler som stod och sålde sina saker också. Jag satt med där i 4 timmar och var så trött efter det så jag var tvungen att gå in och lägga mig och sova. Jag tror att jag sova ca. 2 timmar men hade lätt kunnat sova längre. 
 
Jag är nästan alltid trött. Är det bra så är jag trött. Är det lite sämre så är jag tröttare. Är det som sämst så är jag tröttare än tröttast. 
 
Man måste hela tiden tänka på hur man ska få energin att räcka till. Man måste lära sig att prioritera vissa saker för att orka med det man vill göra. Ibland orkar man nästan ingenting men då får det vara så, för sen kommer det en tid då man orkar mer. Det är okej att ha sådana perioder där man inte orkar, även om det är skittråkigt och man mår dåligt av det just då så blir det bättre! 
 
OCH KOM IHÅG!
Man är aldrig ensam om att ha dessa perioder! De flesta har nog upplevt det även om inte så många pratar om det.
 
 
Kommentera inlägget här: