Mitt liv med ospecificerad autism

En blogg om ospecificerad autism och hur det är att leva med den.

Att få den hjälp man behöver

Kategori: Boendestöd

Att få den hjälp man behöver är viktigt för att kunna få ett så "normalt" liv som möjligt.
Att klara av vardagssysslor, jobba, umgås med folk etc. är svårt att få ihop när man har någon form av npf-diagnos. Därför är det bra att man har rätt till att få hjälp så att man kan klara det man vill.
 
Jag tror att det är viktigt att man har mål i livet som man vill uppnå. För att klara målet man har så är det lättare om man har delmål att klara. 
Mitt mål är att bli mer självständig, att klara att ta hand om mitt hem själv utan hjälp. Just nu hjälper min familj mig mycket och hade de inte gjort det så vet jag inte hur mitt liv hade sett ut. Jag vill även skaffa en egen familj och fortfarande klara av att ta hand om hemmet. Jag vill klara av att jobba regelbundet även om det inte blir att jobba på heltid. För det tror jag helt ärligt inte att jag kommer att klara av. Men man ska aldrig säga aldrig! Vem vet, jag kanske hittar ett jobb som passar mig perfekt så att jag klara av att jobba 100 %.
 
Ett av hjälpmedlen man kan få när man har en npf-diagnos är boendestöd. 
Det innebär att det kommer hem en person till en och som hjälper en att te.x städa, handla, gå en promenad mm. Vad man gör beror på vad personen som har boendestöd behöver hjälp med. Det kan även variera från gång till gång. Om jag vill ha hjälp med att komma igång med städning men jag redan har städat när boendestödet kommer så kanske vi går och handlar tillsammans eller går en promenad. 
Första gången man träffar boendestöd så ska man berätta vad man vill ha hjälp med och sen gör de upp ett schema som är anpassat för en själv. 
 
Jag var väldigt emot det här först och sagt nej till att få den här hjälpen. Efter att nu ha funderat i några månader och pratat med lite olika människor om det så ändrade jag mig.
Anledningen till att jag sa nej först var för att jag tyckte att det var obehagligt med bara tanken på att en för mig okänd människa skulle komma hem till mig och hjälpa mig med städning. Jag undrade även vad folk runtomkring mig skulle tycka och tänka när de fick reda på att jag skulle ha boendestöd. Men sen tänkte jag om, varför skulle jag tänka så? Jag har väl rätt att få den hjälp jag behöver så att jag i framtiden kan klara mig själv? Jag behöver boendestöd för att kunna nå dit jag vill och då får folk tycka och tänka vad de vill. Jag tänker inte lägga energi på det. Om det nu finns folk som kanske kommer tycka mindre om mig nu så är inte det min förlust. Jag behöver inte dessa människor i mitt liv. Jag är värd att få ett bra liv och innebär det att jag måste ta hjälp för att nå mitt mål så tänker jag göra det! Jag ska nå mitt mål! 
 
Förra måndagen var jag på möte med en handläggare för boendestöd. Det var ett riktigt bra möte och det kändes superbra. Jag skrev en ansökan om boendestöd så nu väntar jag på besked. Men hon sa att jag skulle få det beviljat så nu väntar jag bara på svaret så jag kan komma igång med boendestöd så snart som möjligt. Jag är förväntansfull men också lite nervös för hur det ska gå. Kommer jag gilla personen som ska komma hem till mig och hjälpa mig? Kommer det att funka bra? Kommer jag få in rutinerna med hushållssysslorna? Kommer jag orka mer? 
Tusen frågor som jag hoppas att få svar på snart. Det ska bli spännande.
Jag har bara hört positiva saker om boendestöd så det blir nog toppen det här. Jag kommer förhoppningsvis närmare mitt mål som jag vill nå.
 
Har någon av er läsare boendestöd?
Hur tycker ni att det funkar?
Har ni fått in rutinerna?
Är du anhörig till någon som du själv har hjälpt men som nu fått boendestöd?
Hur kändes det för dig som anhörig?
 
 

KOMMENTARER:

  • Elisabet säger:
    2016-07-18 | 09:51:17

    Jag har haft boendestöd i 6 år. Nu är jag mer självständig med städningen. Det känns bra! Men av olika händelser vågar jag inte gå ut ensam, så jag har boendestöd för promenader 3 gånger i veckan. Jag har lärt känna alla. Bara på sommaren som det är vikarier. Men man får alltid ett papper med namn och färgbilder på vilka som ska jobba under sommaren. Allt är bara bra! Har även ledsagning.

    Svar: Vad skönt för dig att du blivit mer självständig! Det är det jag också hoppas på att bli. Just nu när jag har depression så har jag också svårt att gå ut själv och kommer att använda boendestöd för att komma ut från lägenheten mer. Jag får väl antagligen komma igång med boendestöd efter semestern så att jag inte ska börja med vikarier. Ja, jag fick se bilder på mötet på de som är ordinarie. Det känns lite bättre att få se bilder så man kan förbereda sig lite. Mvh
    Angelica

  • NiDrO säger:
    2016-07-21 | 15:16:29

    Vi har snackat om det här, men det kanske finns andra som läser här.

    Jag var precis som dig ganska emot det en lång tid.
    Jag tror man måste vara öppen till det när man väl börjar.

    Jag har inte nått hela vägen till mina mål men jag har kommit oändligt mycket närmare tack vara boendestödet.

    Du borde vänta tills semestrarna är över så du får lära kanna den/de ordinarie istället för att träffa en vikarie som sedan försvinner.

    Svar: Precis, jag får börja med boendestöd efter semestern. De brukar inte börja med att man får träffa vikarier. Vilket är bra. För det är ju inte så bra att börja med en vikarie och när man precis lärt känna den personen så ska man byta. Det är inte det ultimata.
    Det är bra att du känner att det fungerar och att du kommit en bit. Sen tar det ju tid att nå sina mål. Man får ta ett steg i taget.
    Du är ju en av de jag pratat med och som fått mig att vilja testa om det kan hjälpa mig. Jag tror att det kommer gå bra för mig med.
    Angelica

  • Anonym säger:
    2016-07-26 | 22:40:39

    Jag har nog inte riktigt boendestöd. Jag tillhör en servicebostad. Bor anknytning till Servicebostaden. Det betyder att jag Bor i lägenhet som bara man får bo i om man är inskriven i Servicebostaden. Annars kan man bo i vilken lägenhet som hellst i kommunen o även vara inskriven i Servicebostaden fast så bor man inte så nära basen kanske. Jag går igenom veckoschema med personalen som jobbar varje söndag kväll. Säger vad jag vill göra. Försöker dom fixa att hänga med mig till det jag ej kan gå på själv. Det som skrivs i veckoschemat som dom vet jag kan göra själv det gör jag själv. Hjälper dom mig ibland med brev o tvätt o planering och sådant. Personal finns alltid på nätterna sovande i basen. Laga mat får jag hjälp med ibland. Beror på om jag tycker det är avancerad det jag ska göra.det funkar bra med personalen oftast. Hade en som inte funkade. Det fattade alla tillslut. Det funkade ej när jag hade henne på mitt gamla boende. När personalen vet att hon jobbar o jag ska laga mat eller så. Då slipper jag det den gången och byter dag just den veckan för att jag ej ska bryta ihop med henne. Dom andra funkar det bra med. Hemmadag vår 6 vecka. Dom hjälper mig med ändring av kläder från sommar till vinterkläder och tvärt om. Jag ringer personalen så fort jag behöver hjälp eller vill prata med dom

    Svar: Det är väl något liknande boendestöd men att man får mer hjälp. Vad bra att ni kan lösa det så att ni byter dagar så att du inte bryter ihop med den personen som inte gick ihop med dig.
    Med vänlig hälsning
    Angelica

  • moamedalicia.blogg.se säger:
    2016-08-10 | 12:43:38
    Bloggadress: http://moamedalicia.blogg.se/

    wow, vad intressant att läsa från ditt perspektiv. jag har jobbat på boendestöd som personal och trivdes hur bra som helst och även dom som jag stöttade trivdes bra med mig. det gäller att man ska klicka med varandra :) kram

    Svar: Vad glad jag blir! Vad härligt att det gick bra! Jag hoppas att jag får någon som jag klickar med också. Då tror jag att det kommer funka bra för mig :D
    Med vänlig hälsning,
    Angelica
    Angelica

Kommentera inlägget här: